Vamos, vamos op z'n Peruaans - Reisverslag uit Lima, Peru van Maaike Groot - WaarBenJij.nu Vamos, vamos op z'n Peruaans - Reisverslag uit Lima, Peru van Maaike Groot - WaarBenJij.nu

Vamos, vamos op z'n Peruaans

Door: Maaike de Groot

Blijf op de hoogte en volg Maaike

30 Augustus 2014 | Peru, Lima

We zijn al een week van huis. De tijd gaat best snel hier. De afgelopen dagen hebben we al vele nieuwe indrukken opgedaan in deze grote stad van meer dan 9 miljoen inwoners. Zo gingen we maandag eerst de buurt verkennen. Om te beginnen, lopen naar het huis van Kimko. Een drie kwartier en een paar ongeruste mensen later, waren we dan toch (met hulp van Cesar) bij Kimko aangekomen. We wilde graag beginnen met een bezoekje aan het musuo Historico y Antropologica en we werden afgezet door Miguel. Eenmaal bij de ingang bleek het museum juist vandaag dicht te zijn. Gelukkig was het de dinsdag wel open en zijn we alsnog daar naar toe geweest. Het musuem is echt heel groot en je krijgt de geschiedenis van Peru over de Incas en de Spanjaarden goed te zien. Dieke, Gerieke en ik zijn zelfs in de huid gekropen van de princessen en koningin in een tijdperk voor Christus.

Als je door de stad loopt is er ontzettend veel verkeer. Regels zijn er wel, maar niemand houdt zich hieraan. En dat geeft soms een hartverzakking als er een taxi met hoge snelheid op je af rijdt. Maar goed, alles went. Waar ik nog moeilijk aan kan wennen is de ontzettend hoge smog. Van de week was het echt heel erg, je merkt het aan het ademhalen. Het gebruik van de microbus is ook al een verhaal op zich. Er rijden hier heel veel kleine busjes rond die dwars door de stad kruisen. Al is er voor ons wel een kleine gebruiksaanwijzing nodig. Niet elk busje is even betrouwbaar. Als je al naar sommige busjes kijkt, zal dat in Nederland nooit door de APK komen. Deze busjes zijn voor ons ook verboden. Dinsdag gingen we met AnaMaria met de microbus om ons te leren hoe het hier allemaal werkt. Aan de zijkanten van de bus staat de bestemming op van de busjes. Deze moet je goed in de gaten houden naar welke wijken hij naar toe gaat. We weten nu in iedergeval hoe wij naar de universiteit San Marcos en de stageschool San Andres moeten komen.

Deze week hebben wij al kennis gemaakt met de universiteit. We hebben twee keer in de week college op de faculteit Education, waarbij we les krijgen van AnaMaria. Het zijn echte onderbouw lessen waarbij we net als op de PABO in NL liedjes etc leren. De lessen zijn wel moeilijk te volgen omdat het praten echt mas rapido, heel snel, is. AnaMaria kan heel erg uitwijden met verhalen, en hiermee overdrijf ik niet. Donderdag hadden we college en een meisje was aan het presenteren. Op een gegeven moment onderbrak AnaMaria haar en begon een heel verhaal over hoe het in verschillende regios is. Na een kwartier ging het over plekken waar wij met ons vieren echt naar toe gaan. Of te wel we zaten tijdens onze les dagjes uit te plannen met andere studenten. Het ging echt nergens over.. Maar goed de tijd gaat zo wel snel voorbij. Deze week hebben we ook kennis gemaakt met onze stage school San Andres. We kregen een rondleiding door de school en het werd duidelijk in welke klassen we kwamen. Het was eerst nog onzeker of we naar deze school gingen omdat tot afgelopen dinsdagmiddag nog steeds niet duidelijk was of we wel naar deze school konden. Maar goed, ik heb al gemerkt dat je het gewoon moet loslaten en maar moet zien hoe het volgende uur/ de volgende dag eruit ziet. Soms moet je hier opschieten en wordt er heel veel vamos, vamos! geroepen.. maar vervolgens duurt het een hele tijd voordat we weer vertrekken. Te laat komen kennen ze hier geloof ik niet. Een voorbeeld van dat je niet weet wat je het volgende moment doet was gisteravond. Ik was al naar mijn slaapkamer gegaan en ik was nog wat aan het lezen toen Lety naar mij toe kwam. ‘Ja , Gerieke had gebeld of je haar even kunt bellen.’ Prima dacht ik, ik belde Gerieke op en vroeg of ik nu (lees 22.00 uur) haar even kon helpen met inpakken van tassen. Dus ik snel kleren aan en hup naar AnaMaria. Daar moesten we 180 tassen inpakken met een boek, twee schriften, twee pennen en een markeerstift.. Het was een hele klus en zo leer je ook dat je heel creatief kan zijn met panty’s. Ons harde werken werd beloond met een glaasje Incacola. Twee uren later werd ik weer thuisgebracht door Cesar en Gerieke.

Wat ik echt met jullie wil delen is het Peruaanse eten. Echt ik hou ervan! Me gusto, me gusto! Elke dag krijg ik hier thuis een ander sausje voorgeschotelt met de dagelijkse portie rijst. Tot nu toe heb ik elke dag minimaal 1 keer rijst gegeten. Ook de verschillende soorten fruit wat je in NL niet kan krijgen is hier echt fantastisch.. Lety maakt voor mij ook elke ochtend een heerlijk ontbijtje voor me. Nou ja ontbijtje, zeg maar gerust ontbijt. S ochtends werk ik al de nodige vitamines naar binnen met een glas verse sap van papaya, ananas, mango etc. Samen met boterhammen met kaas/ham/aardbeienjam/gebakken ei. Maar ook nog een glas yoghurt. Ik word hier behoorlijk verwend met het eten. Vandaag was mijn dag goed gemaakt door het zien van een pak melk. Een pak melk en Maaike? Ja zeker, niet dat ik melk drink hoor maar deze melk is hollandese leche, van Friesland Campina. Niks is mooier om je eigen roots tegen te komen op een verpakking melk in Peru. Van de week at ik nog iets geks wat ik ook nooit had gedacht om hier te eten. Bij het avondeten kreeg ik naast mijn dagelijkse portie rijst een groen achtig sausje. Na het ruiken dacht ik al, he dit ken ik. En ja hoor ze eten Snert met rijst! Samen met een heerlijk stuk draadjesvlees! Ooh echt heerlijk. Snert is het lekkert in de winter, aangezien het hier winter is en de keuken echt heel koud was de snert saus echt heerlijk.

Naast het tijdelijk wonen in Peru, hangen we ook de toerist uit. Zo zijn we naar het centrum van Lima geweest. Eerst met de microbus heen. In het centrum is veel dingen te zien van de tijd van de spanjaarden. Mooie kerken en gebouwen, maar ook de pleinen. We wilden graag bij de San Franciscus kerk naar binnen maar daar stond een ongelofelijke lange rij. Naast de kerk is ook een museum met catacombes. Hier wilden we graag naar binnen. We kregen een rondleiding in het Engels. Nou ja engels.. als het een andere taal was geweest hadden we er net zoveel van verstaan. Volgende keer doen we toch maar een spaanse gids. Hier en daar was in het museum wel een schedel te zien of een bot van een been, en daar schrik je toch van als je het niet verwacht. Eigenlijk stelde dat niks voor totdat we bij de catacombes aan kwamen. Daar waren echt heel veel schedels en botten, zelf 5 meter diep! De muren bij de kerk zag er heel mooi uit met mozaiek. Voor diegenen die wel eens in Barcelona bij park Guel zijn geweest, zo zag het eruit. Helaas mochten we geen fotos maken.

Ook zijn we in de rijke wijk Miraflores geweest, deze ligt aan de kust. Prachtig uitzicht op de grote oceaan. Wel bijzonder hoor. Ook hier zijn mooie mozaieken banken. Naast het bekijken van deze bezienswaardigheden moest er ook nog geshopt worden om netjes voor de klas te staan volgende week. De pantalon hadden we al gekocht, nu de schoenen nog. Dit was voor mij een grote uitdaging want de schoenmaat voor vrouwen gaat maar tot max 40 en dan kom ik nog eens aanzetten met maat 42.. tsja. Uno problemo. In een groot warenhuis heb ik dan nog voor een redelijke prijs schoenen gevonden die ik toch nog vrouw waardig vond. Met goedkeuring van Paty heb ik mooie zwarte mannenschoenen gevonden, helemaal happy!

Het spaans gaat hier steeds beter. Het praten wordt hier afgewisseld met heel snel nederlands, redelijk engels en langzaam spaans. Ik kan al aardig een gesprekje voeren met Lety in het Spaans, wat toch echt wel heel gaaf is! Ik begon hier met een paar woorden spaans en nu rollen de eerste zinnen hieruit. Ik beleef hier echt heel veel en de indrukken zijn overweldigend. Het kost veel energie en dan is een middagdutje hier geen overbodige luxe. Nu nog twee dagen ‘rustig’ aandoen en dan kan het stagelopen beginnen! Ik vind het leuk om jullie reacties te lezen, dus blijf het gerust doen :)

Ciao!


  • 30 Augustus 2014 - 15:45

    Rebecca Vuijk:

    Wauw, wat een verhaal! Geniet ervan Maaike!

  • 30 Augustus 2014 - 15:50

    Meta:

    Ha Maaike,
    Bedankt voor de lieve en leuke post die ik kreeg van de week!

    Lima: kleurrijk, druk, lekker eten, koud, lieve mensen, lekker eten, chaotisch verkeer, lekker eten!
    Mooie verhalen, heb je al Lama wollen sokken en een sjaal gekocht? misschien kan iemand een lama wollen lingerie setje voor je breien?
    Ben benieuwd naar de stageverhalen straks. Geniet van alles om je heen.
    groetjes

  • 30 Augustus 2014 - 15:58

    Jet:

    Het klinkt geweldig! Zou best een bezoekje willen brengen. De tijd van je leven?
    Groet en veel plezier.

  • 30 Augustus 2014 - 16:14

    Tante P:

    En dit is noch mar de earste wike! Time flies when you're having fun.
    Wat moai dat jim safolle belibje.
    It komt dy no goed fan pas dat der safolle dingen binne, benammen op it gebied fan iten, dysto altyd ree bist om te besykjen. Sa stadichoan ûntwikkelsto in hiele ynternasjonale smaak. Lekker maklik.
    En dan al dat Spaansk. Datsto no sels al sinnen makkest en petearkes hâlde kinst, dat giet echt hiel flot. Ik bin grutsk op dy!
    Hopelik hasto op de staazje krekt sa'n noflike klas as ik op it stuit ha.
    Bedankt foar alwer sa'n levendich ferslach en ik sjoch út nei it folgjende.
    Leafs, TP

  • 30 Augustus 2014 - 16:30

    Roelie:

    Die Maaike. De kop is er af! Herkenbaar plekje, die foto langs het strand van Miraflores. Ja, die busjes. Wij mochten er niet alleen in van Wyb's schoonfamilie. En dan al die bijverdienklusjes zoals tassen inpakken. Iedereen sprokkelt geld bij elkaar. Heb je al cavia gegeten? Wacht maar, op een dag... Sterkte en succes met je Spaans. Knap hoor.

  • 30 Augustus 2014 - 16:49

    Minke:

    Hoi Maaike
    Wat een mooie belevenissen, daar in het verre Peru.
    Ik wens je veel succes met je stage.

  • 30 Augustus 2014 - 16:53

    Gerda:

    Heej Maaike!

    O jee, dit betekent toch niet dat ik in Groningen straks ook aan de cavia moet, omdat jij Peruaans eten zo lekker vindt?! Maar ik kan me helemaal vinden in al die groenten, fruit en sapjes. Dat zal echt heerlijk zijn!

    Fijn dat het communiceren nu wat makkelijker gaat. Ik ben benieuwd hoe je stage straks gaat. Maar eerst nog heel even genieten als vakantieganger :D

    Liefs Gerda


  • 30 Augustus 2014 - 17:12

    Margriet:

    Hee!

    Weer genoten van je verhaal, heerlijk om even tijdens het voorbereiden van mijn lessen jullie verhalen te lezen. :)
    Geniet van je vrije dagen en succes op stage!

    Liefs Margriet

  • 30 Augustus 2014 - 17:21

    Edward:

    Hey Maaike,

    Wat leuk! Wanneer ga jij in een microbusje bijklussen? Lijkt me cool :). Doe je de groetjes aan Joran vd S? Schijnt daar ook ergens te logeren...

    Grtz, Edward.

  • 30 Augustus 2014 - 17:28

    Elisabeth:

    Heeej Maaike,

    Wat mooi om dit allemaal te lezen. Onthou je de recepten wel? Ben er namelijk wel benieuwd naar ☺️
    Spannend volgende week stage weet je al welke klas/ leeftijd?

    Veel succes

  • 30 Augustus 2014 - 19:50

    Tante Lies:



    Wat ha ik wer genoten fan dyn ferhaal wat een yn drukken
    en wat in belevenis Hjir seitstou noch dat it wol in lang
    ein wie trije moanne Mar ik begryp no dat der de tiid ek
    fljocht Mar folle sukses bij de stage en ek foaral as toerist
    der mar fan genietsje

    Leafs tante Lies

  • 30 Augustus 2014 - 21:38

    Jeltje:

    ha Maaike, Wer in prachtich stik, hast foar 21 novimber spesjale iters winsken?

  • 30 Augustus 2014 - 21:38

    Heit:

    Hé Maake. Wer in mooi ferhaal. Genietsje mar mooi fierder. Giet hieltid better. Kinst dy al aardich rêde sa.
    Groetnis, Heit.

  • 30 Augustus 2014 - 23:52

    Bernice:

    Hee Maaike,

    Wat leuk om weer een nieuw verhaal te lezen!
    Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het straks op stage gaat :)
    Geniet van deze mooie tijd en succes op stage!

    Liefs, Bernice

  • 31 Augustus 2014 - 16:41

    Maaike De Groot:

    Bedankt allemaal!
    @meta: dat is de beste samenvatting van Lima. En dat lingeriesetje van lama wol zou echt ideaal zijn. Ik zal eens even op zoek gaan :)

    @diegenen die benieuwd zijn naar mijn cavia verhalen, ik heb ze nog niet gehad. Dus dit recept neem ik nog niet mee naar huis. @gerda maar de sapjes, fruit en groente zijn wel toegestaan toch?

  • 01 September 2014 - 12:32

    Angela:

    Hi Maaaaaiiiike,
    Leuk om te lezen hoe het jullie daar vergaat. Allemaal nieuwe indrukken in een totaal andere wereld. Gaaf hoor. Geniet met hoofdletters! liefs van ons

  • 10 September 2014 - 14:35

    Maaike:

    Je hebt dat pak melk toch wel op de foto gezet hè?! Haha. Heerlijk al dat eten joh. Ik hoop dat je af en toe nog tijd hebt voor een powernap! Die van mij is vandaag weer goed bevallen ;P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 8433

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 21 November 2014

Stage lopen in Perú

Landen bezocht: